"Największym zwycięstwem jest to,

które odnosimy nad nami samymi."

                   Tadeusz Kościuszko

 

Aktualna data i czas

 

Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki 2015/2016 PDF Drukuj Email

BEZPIECZNE WĘDRÓWKI OD GROSIKA  DO ZŁOTÓWKI

Program „Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki” adresowany jest do uczniów klas II i III szkoły podstawowej. Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskim rynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę i umiejętności przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacji ekonomicznej najmłodszych. Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowych pojęć o pieniądzu, zarabianiu, racjonalnym wydawaniu pieniędzy, oszczędzaniu, trafnym przewidywaniu i sposobach unikania różnych ryzyk.

Główne cele programu:

  • nabycie umiejętności zachowań w sytuacjach podwyższonego ryzyka i niebezpieczeństw,
  • nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach: zarabiania, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
  • nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.

Program „Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki” został skonstruowany tak, by sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy z zakresu gospodarowania finansami oraz kształtowania umiejętności i postaw uczniów był dostosowany do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.
Podejmowane w ramach programu działania mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz nabycie przez nich praktycznych umiejętności w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji finansowych, umacniają wiarę we własne siły i możliwości oraz są zachęcane do realizacji zamierzonych celów.
Zgodne z założeniami nowej podstawy programowej treści nauczania, zawarte w projekcie „Bezpieczne wędrówki”, obejmują edukację polonistyczną, matematyczną, przyrodniczo-zdrowotną, społeczno-etyczną, muzyczno-ruchową oraz plastyczno-techniczną. Dzięki temu nauczyciel, za zgodą dyrekcji i rodziców, może włączyć projekt w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy. Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje własny „Dziennik podróży”, w którym dokumentuje realizację poszczególnych zadań.
Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców i nauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak bezpiecznie bawić się w domu i na dworze”.
W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i w ciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędza najlepiej. Wnioski z tych obserwacji stanowią bazę do dalszej pracy nauczyciela i uczniów. Podróżując po Galaktyce Oszczędzania opracowują strategie działań, aby nie dać się wciągnąć do czarnej dziury, która pochłania wszystkie finanse. (źródło http://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/pl/o-programie)

Projekt realizują Panie Ewa Jadczak, Danuta Glazer.

 
Plastek i jego zaczarowane pudełko 2015/2016 PDF Drukuj Email

PLASTEK I JEGO ZACZAROWANE PUDEŁKO

„Plastek i jego zaczarowane pudełko” to europejska inicjatywa edukacyjna PlasticsEurope przeznaczona dla młodszych klas uczniów szkoły podstawowej  ma pomóc dzieciom zrozumieć różnorodność i różne właściwości tworzyw sztucznych. Dzieci chcą poznawać otaczający świat i także podczas zabawy rejestrują nowe dla nich rzeczy. Tę naturalną ciekawość należy wspierać - zainteresowanie się zjawiskami przyrodniczymi we wczesnych latach owocuje lepszym zrozumieniem techniki i nauk przyrodniczych w wieku dorosłym.
Dlaczego poruszać temat tworzyw sztucznych w szkole podstawowej? Tworzywa są stałym elementem naszej codzienności – posługujemy się nimi w kuchni, samochodzie, stosujemy jako opakowania. Płyty styropianowe jako materiał izolacyjny lub okna z tworzyw sztucznych pomagają obniżyć koszty ogrzewania. Bez tworzyw sztucznych nie można już sobie wyobrazić nowoczesnej ochrony środowiska: począwszy od baterii słonecznej, poprzez turbiny wiatrowe, aż po membrany wykorzystywane w technologii oczyszczania wody – dzisiaj polimery znajdują zastosowanie wszędzie.

„Plastek i jego zaczarowane pudełko” składa się z zestawu pięciu doświadczeń oraz podręczników dla uczniów wraz ze skryptem dla nauczyciela i może stanowić pomocny wkład na rzecz edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej. Dostępne i opisane w zestawie doświadczenia przybliżą uczniom młodszych klas szkoły podstawowej problematykę „tworzyw sztucznych”. Prawie wszystkie doświadczenia uczniowie mogą przeprowadzić samodzielnie, łatwo i bez żadnych zagrożeń. Przebieg każdego doświadczenia i jego wyjaśnienie zostały omówione w podręczniku dla uczniów w sposób zrozumiały dla dzieci. Podręcznik może stanowić podstawę zajęć lub można wykorzystywać go jako uzupełnienie. Nauczyciele mają do dyspozycji specjalną broszurę z informacjami dodatkowymi, pomocnymi przy przygotowywaniu doświadczeń.

Projekt realizują Panie Grażyna Durek i  Marta Kluczyk.  Działania można śledzić na blogu http://plasteksp16.blogspot.com/

 
Czytam sobie w bibliotece 2015/2016 PDF Drukuj Email

"Czytam sobie w bibliotece" to kolejny pomysł na promocję czytelnictwa promowany prze CEO, tym razem skierowany do najmłodszych czytelników - dzieci w wieku 5-8 lat.  Otrzymaliśmy komplet dziewięciu książek z serii „Czytam sobie” Wydawnictwa Egmont wraz ze scenariuszami do zajęć z dziećmi oraz materiałami promocyjnymi, a także dostęp do filmów instruktażowych. Na podstawie tych materiałów organizujemy zajęcia, na których dzieci w twórczy sposób interpretują literaturę korzystając z takich form wyrazu jak film, animacja, plastyka czy teatr. Efekty tych działań zostaną upowszechnione w środowisku szkolnym i bibliotecznym.

Dzięki temu projektowi bibliotekarki i bibliotekarze zdobędą nowe narzędzia, umiejętności i wiedzę do prowadzenia zajęć animacyjnych wokół literatury, biblioteki wzbogacą swoje księgozbiory i staną się miejscem aktywności lokalnej, dzieci natomiast zdobędą i rozwiną nowe umiejętności, a przede wszystkim zaczną kojarzyć czytanie z przyjemnością! (źródło: http://www.ceo.org.pl/pl/czytamsobie)

Projekt realizują Panie Agata Żebrowska, Julita Wasilewska, Patrycja Łukaszewicz.

 
Etyka nie tylko dla smyka PDF Drukuj Email


Kształtowanie postaw moralno- etycznych w edukacji nie jest zadaniem łatwym. W tym roku szkolnym, ogromną pomocą i inspiracją w ich rozwijaniu był program pilotażowy „Etyka nie tylko dla smyka”. SP nr 16  była jedną z dziesięciu szkół w województwie podlaskim, biorącą w nim udział. Nauczyciele realizujący zadania to p. Ewa Jadczak, p. Marzena Dęby, p. Grażyna Durek.

 

Więcej…
 
Kamienie pamięci 2014/2015 PDF Drukuj Email

Uczniowie klasy VIa pod kierunkiem nauczyciela historii pani Beaty Jatel, uczestniczyli w roku szkolnym 2014-2015 w zorganizowanym przez Instytut Pamięci Narodowej Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Kamienie Pamięci - Z modlitwą Ojczyźnie 1939-89”, którego celem było upamiętnienie osób duchownych czynnie sprzeciwiających się złu, jakie niosły ze sobą systemy totalitarne w latach 1939–1989. VI edycji projektu patronowały słowa św. Pawła z Tarsu: „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”.
W ramach realizacji projektu uczniowie podjęli różne działania mające na celu zdobycie informacji na temat Ks. Prałata Adama Abramowicza oraz  przygotowanie wystawy o tym Wielkim Kapłanie. Zachęcamy do obejrzenia prezentacji pt. "Nie wszystek umrę ... Ksiądz Prałat Adam Abramowicz w naszej pamięci"

Więcej…
 
CNK w Białymstoku PDF Drukuj Email

20 listopada 2014r dzieci z kl. I D wraz z wychowawczynią p. Ewą Jadczak uczestniczyły w wystawie przygotowanej przez Centrum Nauki Kopernik  na Stadionie Miejskim w Białymstoku.

Udostępniono 15 eksponatów:

1. Łamigłówki

2. Najszybsza zjeżdżalnia

3. Dziwne walce

4. Wirujące krzesełko
5. Uwięziona piłka
6. Silny jak serce

7. Stanowisko próżniowe
8. Półkule magdeburskie

9. Kula plazmowa

10. Ludzkie ciało - trójwymiarowa układanka

11. Sprawdź swoją pamięć
12. Szybkość reakcji
13. Oszukaj swój wzrok 
14. Oszukaj swój słuch 
15. Jak powstaje film?

Eksponaty można było dotknąć i przetestować na własnej skórze. Były to ciekawe  eksperymenty, dzięki którym dzieci poznawały świat nauki poprzez zabawę. Samodzielnie przeprowadzone doświadczenia w naturalny sposób wyjaśniały zjawiska naukowe i pobudzały wyobraźnię.

GALERIA ZDJĘĆ TUTAJ

 
Mistrzowie Kodowania PDF Drukuj Email

W roku szkolnym 2014/2015 z inicjatywy p. Małgorzaty Woroszyło i p. Izy Kardasz szkoła nasza przystąpiła do Programu Mistrzowie Kodowania.

"Czy nauka programowania nie jest zbyt trudna dla dzieci w szkole podstawowej? Czy dzieci sobie poradzą?

Te i inne pytania zadawali rodzice, którzy programowanie postrzegają jako „wiedzę tajemną”, nieosiągalną dla większości ludzi, a dostępną tylko dla wąskiej grupy doświadczonych specjalistów. Program Mistrzowie Kodowania, dzięki programowaniu, ma na celu rozwijać w dzieciach umiejętności analitycznego i kreatywnego myślenia, które potrzebne są nie tylko specjalistom. Mistrzowie Kodowania to nowa inicjatywa w polskich szkołach. W jej ramach od września 2013 roku przeszkolonych zostało ponad 300 nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia z programowania w języku Scratch w 120 szkołach podstawowych z całej Polski." źródło http://mistrzowiekodowania.pl/

Więcej o programie na stronie mistrzowiekodowania .pl

Projekty stworzone przez uczniów naszej szkoły można śledzić na stronach:

http://scratch.mit.edu/studios/621030/

http://scratch.mit.edu/studios/621036/

http://scratch.mit.edu/studios/667320/

Zapraszamy też do zmagań programistycznych na stronie Godzina Kodowania podczas Tygodnia Informatyki (Computer Science Education Week, 8-14 grudnia 2014r).

"Godzina Kodowania to pierwszy krok w podróży do wiedzy o tym, jak działa nowoczesna technologia i jak tworzyć w niej nowe aplikacje. To możliwość zasmakowania prawdziwej informatyki w czasie 60 minut. (...) W Godzinie Kodowania można brać udział będąc w szkole lub na uczelni, w miejscu pracy, w domu lub w dowolnym innym miejscu. Musisz mieć jedynie godzinę i osiągalny Internet z Twojego komputera lub urządzenia mobilnego.
Obejrzyj uważnie filmy zamieszczone na tej stronie - pada tam wiele argumentów, dlaczego tak ważna jest informatyka w dzisiejszych czasach. Potem postępuj zgodnie z kolejnymi krokami, aby być razem z nami. Życzymy powodzenia i sukcesów, a przede wszystkim dobrej zabawy!" źródło http://godzinakodowania.pl/

Życzenia świąteczne od Mistrzów Kodowania TUTAJ

 
Eksperymentuj PDF Drukuj Email

Dnia 4 kwietnia 2014 r. w siedzibie Szkoły Podstawowej nr 16 im. Tadeusza Kościuszki uczniowie klas 0 – VI uczestniczyli w interaktywnej wystawie „Eksperymentuj!” przygotowanej przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Impreza związana była z realizowanym w szkole projektem pn. „Szkoła Rozwoju Kompetencji Kluczowych”.

Podczas udziału w wystawie ,,Eksperymentuj!” uczniowie mogli korzystać z następujących atrakcji: ,,Łamigłówki”, ,,Najszybsza zjeżdżalnia”, ,,Wirujące krzesełko”, ,,Stanowisko próżniowe”, ,,Kula plazmowa”, ,,Oszukaj swój wzrok”, ,,Jak powstaje film?”, ,,Szybkość reakcji”, ,,Półkule magdeburskie” ,,Silny jak serce”, ,,Sprawdź swoją pamięć”, ,,Szyfry”, ,,Uwięziona piłka”, ,,Znikające barwy”, ,,Częstotliwości jakie słyszymy”, ,,Dziwne walce”. Interaktywna ekspozycja pozwoliła zdobywać podczas zabawy wiedzę z zakresu fizyki, biologii i matematyki. Samodzielnie przeprowadzane doświadczenia i eksperymenty w naturalny sposób pobudzały dziecięcą ciekawość świata, a pokazy „Ciśnienie” i „Muzyka” wywołały ogromne zainteresowanie obserwatorów. Wystawa adresowana była przede wszystkim do dzieci, ale z powodzeniem korzystali z niej rodzice, co pozwoliło na przeżycie wspólnej naukowej przygody. Wszystkie wystawowe propozycje łączyły naukę z zabawą. Wystawie towarzyszyło trzech animatorów CNK, którzy przy użyciu prostych materiałów przeprowadzali efektowne eksperymenty i na przykładzie konkretnych eksponatów wyjaśniali zjawiska naukowe. Doświadczenia pobudzały wyobraźnię widzów oraz zachęcały ich do odkrywania nauki w codziennym życiu.

Galeria zdjęć tutaj

 
Piknik naukowy PDF Drukuj Email

Dnia 15 stycznia uczniowie (klas 0-VI) Szkoły Podstawowej nr 16 uczestniczyli w PIKNIKU NAUKOWYM zorganizowanym przez Instytut Geofizyki PAN w ramach projektu EDUSCIENCE. Podczas tej imprezy można było:

  • obserwować pokaz naukowy;
  • brać udział w 4 ciekawych warsztatach:
  1. 1. Chromatografia- badanie składu związków chemicznych
  2. 2. Napięcie powierzchniowe- na przykładzie nartnika
  3. 3. Tarcie- czym jest siła tarcia
  4. 4. Balon rakieta-jak działa silnik odrzutowy
  • korzystać ze 5 stanowisk samoobsługowych:
  1. 1. Model układu słonecznego
  2. 2. Nerwusometr- prosty układ elektryczny
  3. 3. Model człowieka
  4. 4. Gry logiczne
  5. 5. Most Leonarda
  • klasa Ia ( nasza projektowa) oraz goszcząca u nas kl. IV ze Szkoły Podstawowej nr 2 z Augustowa brały udział w 2 przygotowanych dla nich lekcjach dydaktycznych.

Zwieńczeniem pikniku było losowanie nagród. To wydarzenie zostało również opisane w numerze Kuriera Porannego z 16 stycznia http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130115/BIALYSTOK/130119682. Na podkreślenie zasługuje fakt, że nasza szkoła, jako jedyna w Białymstoku mogła brać udział w pikniku, gdyż tylko my bierzemy udział w projekcie EDUSCIENCE.

 
Szansa czy ryzyko PDF Drukuj Email

W dniu 19 listopada 2012 w ramach innowacji "Młody programista" uczniowie uczestniczyli w interaktywnej wystawie matematycznej "Szansa czy ryzyko". W budynku Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej przy ul. Zwierzynieckiej 16 można było obejrzeć i wykonać matematyczno-informatyczne doświadczenia i eksperymenty.Wystawa przygotowana jest w ramach projektu "Places - Platform of Local Authorities and Communicators Engaged in Science" z 7. programu ramowego UE. Organizatorami wystawy są Politechnika Białostocka i Białostocki Park Naukowo-Technologiczny.

Galeria zdjęć z wystawy tutaj

 
Innowacje 2012/2013 PDF Drukuj Email

W roku szkolnym 2012/2013 rozpoczęliśmy wdrażanie kolejnych dwóch innowacji:

"Z ortografią za pan brat"

realizujący:

p. Julita Wasilewska

"Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno przyrodniczych
i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – Eduscience"

realizujący:

p. Grażyna Durek

Jednocześnie kontynuowane są zajęcia z następujących innowacji:

"Interaktywne lekcje języka angielskiego"

Realizujacy:

p. Justyna Czerepska

,,Mikroobserwacje’’

Realizujący:

p. Katarzyna Silwon

,,Rozszerzenie zajęć ruchowych w klasach I-III’’

Realizujący:

p. Marzena Dęby

,,Rytmiczne krzesełka’’

Realizujący:

p. Dorota Skorupska

,,One, two, Three – rhyme with me!’’

Realizujący:

p. Agnieszka Matukiewicz

,,Młody programista’’

Realizujący:

p. Małgorzata Woroszyło

 
Podsumowanie pracy w roku szkolnym 2011/2012 PDF Drukuj Email

Sprawozdanie z realizacji innowacji w roku szkolnym 2011/2012 tutaj

 
X Festiwal Nauki i Sztuki 2012 PDF Drukuj Email

W dniu 29 maja 2012 uczniowie uczęszczający na zajęcia z innowacji "Młody programista" uczestniczyli w warsztatach pod nazwą "Komputerowo wspomagane dydaktyczne eksperymenty fizyczne" w ramach X Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.  Laboratorium "LabFiz" działające na Wydziale Fizyki UwB prezentowało możliwości komputera jako urządzenia pomiarowego. Prowadzone były doświadczenia z zakresu akustyki, optyki, elektryczności, magnetyzmu, mechaniki i fizyki nowoczesnej.

Galeria zdjęć z wystawy tutaj

 
Eduscience PDF Drukuj Email

Nasza szkoła została wylosowana do udziału w projekcie realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki  Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty – Działanie 3.3.4 – projekty innowacyjne jako jedna z czterech szkół podstawowych województwa podlaskiego. Projekt nosi nazwę: "Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – Eduscience".

Wyniki losowania i informacje o projekcie tutaj

 
Matchexpo PDF Drukuj Email

W dniu 3 listopada 2011 uczniowie uczęszczający na zajęcia z innowacji "Młody programista" pojechali do Michałowa na interaktywną wystawę "MatchExpo" "Dlaczego matematyka?". Wystawa stworzona została przez Centre Science CCSTI oraz Uniwersytet Tokijski.

Galeria zdjęć z wystawy tutaj

 
Innowacje PDF Drukuj Email

Innowacja to słowo, które w potocznym rozumieniu oznacza ,,ulepszanie”, ,,wprowadzanie nowych rozwiązań”, ,,modernizację”, czy też ,,pozytywną zmianę”.  Wprowadzając innowacje pedagogiczne w Szkole Podstawowej nr 16  autorzy, czyli nauczyciele naszej szkoły, wyszli naprzeciw zmianom  dokonującym się we wszystkich sferach związanych z nauczaniem i wychowaniem. Głównym celem wdrażanych  innowacji jest rozwijanie zdolności umysłowych, fizycznych oraz artystycznych naszych uczniów.

Akty prawne regulujące wprowadzenie innowacji pedagogicznej:

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz. U. z dnia 15 maja 2002 r.)
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki(Dz. U. z dnia 26 sierpnia 2011 r. . Nr 176 poz. 1051)

W roku szkolnym 2011/2012 w Szkole Podstawowej nr 16 wdrażane są następujące  innowacje pedagogiczne:

,,Rozwijanie postawy twórczej dzieci
na zajęciach w świetlicy szkolnej’’

Realizujący:

p. Grażyna Durek

p. Beata Jatel

,,Mikroobserwacje’’

Realizujący:

p. Katarzyna Silwon

,,Rozszerzenie zajęć ruchowych w klasach I-III’’

Realizujący:

p. Marzena Dęby

,,Z siatkówką po zdrówko’’

Realizujący:

p. Dariusz Zalewski

,,Rytmiczne krzesełka’’

Realizujący:

p. Dorota Skorupska

,,One, two, Three – rhyme with me!’’

Realizujący:

p. Agnieszka Matukiewicz

,,Młody programista’’

Realizujący:

p. Ewa Pawłowska

p. Małgorzata Woroszyło

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 2